Aanbiedingen voor de onderstaande aanvragen worden uitsluitend in behandeling genomen wanneer deze via het portaal van de Inhuurdesk Gemeente Leeuwarden worden aangeboden. Voor vragen kan er contact worden opgenomen via inhuur@inhuurdeskleeuwarden.nl of 0853001260.



 Enthousiaste initiator datacatalogus (traineeship) 


Tegenwoordig hoor je steeds vaker de term “datagedreven werken” binnen de overheid. Data inzetten om bijvoorbeeld extra inzichten te krijgen, data gebruiken om onderbouwd beleid te schrijven of om keuzes beter te onderbouwen of om alvast in de toekomst te kijken om zo tijdig te kunnen anticiperen. Duidelijk is dat ‘data’ steeds belangrijker wordt en volop kansen en uitdagingen biedt. Ook de gemeente Leeuwarden heeft ambities op het gebied van “datagedreven werken”.

Gemeenten beschikken over een schat aan data. Maar hoe zorg je ervoor dat je als medewerker weet welke data aanwezig is en waar deze te vinden is? Om hierin inzicht te krijgen en ook te houden, is er gestart met de invoering van een datacatalogus. Dit is een digitale kaartenbak die het mogelijk maakt dat iedereen binnen onze organisatie de data die we in huis hebben op een makkelijke manier kan zoeken, vinden en daarnaast kan delen voor hergebruik.


Wat ga je doen?
Jij bent degene die ervoor zorgt dat de datacatalogus in de hele gemeentelijke organisatie in gebruik genomen gaat worden. Je kijkt hierbij naar wat de organisatie wil op het gebied van data en naar passende functionaliteit die een datacatalogus hiervoor kan bieden.  
Omdat de datacatalogus nog een nieuwe voorziening is voor onze organisatie, is het van belang om deze voorziening ook werkelijk in de organisatie te ‘verkopen’. Jij bent de ambassadeur van de datacatalogus door pro-actief in te spelen op initiatieven en ontwikkelingen op het gebied van data. Jij neemt de organisatie bij de hand door behoeftes en mogelijkheden bijeen te brengen en met enthousiasme en overtuigingskracht de datacatalogus tot een succes te maken binnen onze organisatie.

Dit doe je uiteraard niet alleen. Onderdeel van de invoering van de datacatalogus is het creëren van een intern netwerk van betrokken aanbieders en afnemers van data. Daarbij lever je een belangrijke bijdrage aan het introduceren van de rol van ‘datasteward’ binnen de verschillende domeinen van de gemeentelijke organisatie. Dit doe je met een grote mate van zelfstandigheid, waarbij je dus echt de organisatie en al zijn onderdelen moet leren kennen en verbinden

Je werkzaamheden kenmerken zich door een grote mate van eigen inbreng en initiatief. Tegelijk zorg je ervoor dat je aansluit op de bestaande en nog te ontwikkelen beleidskaders op het gebied van het informatiebeleid en het datagedreven werken. Je wordt in een coachende en ondersteunende vorm aangestuurd vanuit de afdeling Informatie¬management.

Behalve het opbouwen van een intern netwerk neem je ook deel aan externe netwerken, zoals dat van bestaande gebruikers (gemeenten) van de DataCatalogus van het bedrijf Civity. Je hebt hierbij een actieve rol in het uitdragen van het gedachtengoed van de DataCatalogus in regionale samenwerkingsvormen, zoals in (Noord-)Friesland, de gemeente Groningen, e.d.


Wie ben jij?
•    Je bent bekend met en enthousiast over de mogelijkheden van datagedreven werken
•    Je houdt ervan om mensen samen te brengen rondom een bepaald initiatief
•    Je hebt plezier in het ondersteunen van gebruikers van digitale toepassingen
•    Je hebt affiniteit met het inzetten van software binnen organisaties
•    Je bent een verbinder en een netwerker en je legt gemakkelijk nieuwe contacten
•    Je bent nieuwsgierig en denkt in kansen en oplossingen
•    Je denkt vanuit de gebruiker, dus van buiten naar binnen
•    Je bent een teamspeler
•    Je bent flexibel
•    Je hebt goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

Herken jij je in deze kenmerken, dan is de kans groot dat jij degene bent die we zoeken. Een enthousiaste, energieke en communicatieve verbinder, die in samenwerking met anderen onze organisatie verder weet te brengen op het gebied van datagedreven werken.

Waar ga je werken?
Je gaat onderdeel uitmaken van de afdeling Informatiemanagement (IM) van ons Shared Service Centrum.
IM is verantwoordelijk voor het beheren, (door)ontwikkelen en vernieuwen van de digitale informatievoorziening en toepassingen van de organisatie, zodat deze zich maximaal kan inzetten voor de inwoners, instellingen, bedrijven en bezoekers van de gemeente Leeuwarden.
Het werken binnen IM wordt gekenmerkt door de kernwaardes creativiteit, focus, samenwerking, lef en openheid. 

Mogelijkheid tot kosteloze overname (overname afhankelijk van de formatie einde opdracht) 

De aanvraag staat t/m vrijdag 20 augustus 2021 open. Aangeboden cv's zullen begin week 34 worden beoordeeld. 
Gesprekken zullen plaatsvinden op vrijdag 27 augustus 2021. 



Medewerker Handhaving / TOZO
32 tot 36 uur per week

Het team Handhaving van de sector Sociale Zaken is op korte termijn op zoek naar een medewerker Handhaving, in eerste instantie voor de duur van een jaar.

Algemene informatie
Team Handhaving is een zelfstandig werkend team van ongeveer 50 medewerkers binnen de sector Uitvoering Sociaal Domein van Leeuwarden. Alle fraudesignalen (ook van het Inlichtingenbureau) worden onderzocht en er wordt ondersteuning geboden aan andere teams door consultgesprekken en huisbezoeken (bij aanvragen uitkering, voor Burgerzaken, en voor consulenten Jongeren en Werk). Ook wordt onderzoek gedaan naar fraude met PGB’s van WMO en Jeugdwet. Daarnaast is er een cluster bezwaar en beroep, waar verweer wordt gevoerd voor alle bezwaarschriften Participatiewet, WMO en Jeugdwet. 
De beschikkingen worden door het team zelf gemaakt. Jaarlijks worden ongeveer 180 uitkeringen beëindigd wegens fraude. Ook doet het team alle boeteonderzoeken en heronderzoeken rechtmatigheid voor de Participatiewet.

Het team is verdeeld in de volgende clusters
•    Fraudetips en WMO controles
•    Beschikkingen
•    Consult (doen ook LAA en no-show huisbezoeken)
•    Heronderzoeken
•    Fraudemeldpunt
•    Bezwaar en Beroep 
•    Tozo 

Functieomschrijving
We zoeken een ervaren en flexibele medewerker handhaving voor het cluster Tozo. Daar worden signalen van het Inlichtingenbureau onderzocht van klanten die naast de Tozo uitkering nog andere inkomsten ontvangen. Als blijkt dat die inkomsten niet zijn gemeld wordt de uitkering teruggevorderd en/of beëindigd. Op dit moment werken er 4 medewerkers in dat cluster. 
Medewerkers handhaving hebben mandaat, dat betekent dat ze zelfstandig werken en zelf beslissingen nemen.

Functie-eisen 
•    HBO opleidingsniveau, bij voorkeur richting SJD
•    Ervaring met de uitvoering van de Participatiewet bij voorkeur als medewerker handhaving of als inkomensspecialist 
•    Goed kunnen rapporteren, taalniveau B1 is de norm ook voor rapporten
•    In staat om zelfstandig een juist besluit te nemen en de beschikking te maken. Het besluit is goed onderbouwd en op taalniveau B1
•    Uitstekende gespreksvaardigheden
•    Open staan voor feedback en ook goed feedback kunnen geven en coachen
•    Ervaring met Suite4all

Competenties
Samenwerken, besluitvaardig en resultaatgericht 

Wij zijn op zoek naar nog 1 extra medeweker handhaving met ervaring op gebied van inkomen/TOZO. Alle aanbiedingen worden beoordeeld op vrijdag 30 juli 2021. 


Vacature Medewerker Vergunningen en Leefomgeving. 

Het team Vergunningen en Leefomgeving van de afdeling Publieke Dienstverlening is op zoek naar een Medewerker Vergunningen en Leefomgeving, voor de duur van 1 jaar met kans op verlenging. Het betreft een functie voor 24 uur per week waarbij de werkdagen op woensdag, donderdag en vrijdag zijn en je deels thuis en deels op kantoor werkt. Ben jij op zoek naar een zelfstandige en afwisselende functie. En wil je daarnaast werken in een dynamische omgeving? Dan is dit misschien wel jouw ideale nieuwe baan!

Wat ga je doen?
Je bent het aanspreekpunt voor burgers, bedrijven en instellingen die (aan)vragen hebben over de publieke dienstverlening van de gemeente Leeuwarden (WABO en APV). Deze vragen kunnen over van alles gaan, van openingstijden van winkels, een vergunning voor het organiseren van een evenement tot het bouwen van een dakkapel of een garage. Samen met de klant ga je op zoek naar dé oplossing om een plan of idee uit te voeren. Je houdt hierbij rekening met individuele en collectieve belangen van inwoners van de gemeente Leeuwarden en met de bestaande wet- en regelgeving, je gebruikt je creativiteit om ook buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar een oplossing. Jij helpt de inwoners en ondernemers van Leeuwarden om hun ideeën vorm te geven. ‘Kan niet’ is voor jou ‘Zo kan het wel’.

Wie ben jij?
Je bent iemand die graag in verbinding staat met onze inwoners, je beschikt dus over goede contactuele en communicatieve eigenschappen. Je bent oplossingsgericht en dienstverlenend omdat je altijd samen met de klant zoekt naar de beste oplossing. Je werkt volgens de regels en procedures maar je gebruikt je gezonde verstand. Je bent overtuigend en consistent in de afhandeling van vragen. Je hebt er zin in en dat is te merken aan je energieke houding. 
Om deze functie goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat je het volgende meebrengt:
• Hbo werk- en denkniveau op het gebied van bouwkunde en/of planologie;
• Je hebt ervaring met het toetsen aan bestemmingsplannen;
• Kennis van vergunningsvrij bouwen is een pré.
• Je bent bereid om afwisselend avonddiensten te draaien op donderdagavond. 

Waar ga je werken ?
In een dynamische omgeving maakt de afdeling Publieke Dienstverlening continu afwegingen tussen individuele en collectieve belangen. We streven ernaar dat contacten met inwoners, ondernemers, instellingen, bezoekers en partners soepel verlopen. We doen wat nodig is, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving. Daar doen we het voor, niet meer en niet minder: dat iedereen mee kan doen. 
De bejegening door onze medewerkers is uitstekend en de afhandeltermijnen zijn kort. Een goede bejegening betekent deskundig, duidelijk, vriendelijk, snel en meedenkend zijn.

Het team 
Je wordt onderdeel van ons Team Vergunningen en Leefomgeving van Publieke Dienstverlening. Ons team bestaat uit ongeveer 30 enthousiaste collega’s, met verschillende verantwoordelijkheden en specialisaties. Wij zijn een hecht team, successen vieren we samen en wanneer iemand hulp nodig heeft, staan we voor elkaar klaar. Samen zorgen wij ervoor dat er veel werk verzet wordt, want het is druk bij ons op de afdeling. Ondanks die drukte stellen wij een goede dienstverlening richting onze klanten als prioriteit.